بلندترین لوله پلیکا برق نسوز ثبت جهانی شد

به خوبی ثابت شده است که استفاده از مواد مصنوعی در لوله های آب به طور قابل توجهی بر کیفیت آب خانگی، به ویژه مواد آلی کمیاب که با جریان آب شسته می شوند، تأثیر می گذارد.

در مطالعه حاضر، مهاجرت ترکیبات آلی فرار (VOCs) از لوله های آب ساخته شده از لوله پلیکا برق نسوز با استفاده از شرایط آزمایشگاهی استاتیک و در مناطق مسکونی بررسی شده است.

تماس آب دیونیزه با لوله های پی وی سی مختلف برای سه دوره آزمایشی متوالی به مدت 24، 48 و 72 ساعت انجام شده است.

20 نمونه آب از خانه‌های داخل منطقه مسکونی مدینه المنوره جمع‌آوری شد و با استفاده از استخراج فاز جامد و سپس کروماتوگرافی گازی با وضوح بالا با آشکارساز یونیزه شعله (GC-FID) آنالیز شد.

وجود تتراکلرید کربن (CTC)، تولوئن، کلروفرم، استایرن، اکسایلن، برموفرم (BF)، دی برومومتان (DBM)، سیس-1،3-دی کلروپروپان (Cis-1،3-DCP) و ترانس-1 3-دی کلروپروپان (Trans-1،3-DCP) در ابتدا تایید شد.

شایع ترین آلاینده های یافت شده DBM، CTC و تولوئن بودند که به ترتیب در 55%، 50% و 45% نمونه ها مورد بررسی قرار گرفتند.

سطوح CTC، Cis-1،3-DCP، و Trans-1،3-DCP به ترتیب در 50٪، 20٪ و 20٪ نمونه ها از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی (WHO) فراتر رفتند.

آزمایش مهاجرت نشان داد که 9 مورد از آلاینده های مورد نظر در یک نمونه آب مقطر دوبار انکوبه شده در لوله در آزمایش در سطح آزمایشگاهی رخ می دهد.

این بدان معناست که احتمال مهاجرت این قطعات از لوله پی وی سی در شبکه سیستم های لوله کشی خانه بیشتر است.

آلودگی آب آشامیدنی توسط مواد شیمیایی می تواند در چندین مرحله از سفر آن از منبع به شیر آب و به کاربر رخ دهد.

مواد پلاستیکی موجود در سیستم های توزیع آب و خانگی در تماس با مواد شیمیایی تاثیر زیادی بر روی آب دارند.

در سیستم توزیع آب، لوله‌های پلاستیکی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن متقاطع (PEX) و پلی اتیلن (PE) هستند که می‌توانند مواد شیمیایی آلی را با اثرات مضر سلامتی شسته و کیفیت آب را کاهش دهند.

اینها شامل ترکیبات اکسیژن دار اتیل ترت بوتیل اتر (ETBE)، متی-ترت بوتیل اتر (MTBE) و محصول تجزیه آنها ترت بوتیل الکل (TBA) و همچنین محصولات تخریب آنتی اکسیدان ها مانند 2،4-دیترت بوتیل فنل (DTBP) و BTEX (بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن).

مطالعه قبلی نشان داد که اتیل-ترت بوتیل اتر (ETBE)، متی-ترت بوتیل اتر (MTBE) و TBA شسته شده از لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب تأثیر می گذارد.