تولیدی شیره انگور خانگی بدون خاک به علت عدم رعایت بهداشت پلمپ شد

ملاس یک شربت سفت ( بسیار چسبناک ) شکر قهوه ای تیره است که محصول جانبی تولید شکر از نیشکر ، چغندر قند و همچنین از سورگوم شیرین است.

ملاس علاوه بر حدود 60 درصد قند ( ساکارز یا رافینوز )، حاوی اسیدهای آلی، بتائین ، ویتامین ها و حدود سه درصد نمک های معدنی است.

باقیمانده ای است که ساکارز (قند) دیگر نمی تواند از آن متبلور شود . به منظور افزایش بازده تبلور، ملاس استبا مبدل های یونی درمان می شود .

واژه شیره انگور خانگی بدون خاک از طریق فرانسوی ( mélasse ) و/یا اسپانیایی ( melaza ) به آلمانی قرض گرفته شده است و احتمالاً به یونانی باستان μέλι ‘honey’ (‘meli’) از طریق لاتین mellacium ‘شراب غلیظ، شربت باید’ برمی گردد.

بیشتر ملاس در کشاورزی به عنوان خوراک مستقیم دام و به عنوان چسب پلت برای گلوله های خوراک دام استفاده می شود. 

علاوه بر این، از آن به عنوان یک شربت حاوی قند به روش های مختلف در صنایع غذایی استفاده می شود و یک ماده خام تخمیری مهم در بیوتکنولوژی است.

برای مثال در آلمان، بیش از 780000 تن ملاس در بازاریابی سال 2006/07 استفاده شد. سال 530000 تن از آن برای خوراک دام استفاده می شد. 

حدود 65000 تن در تولید مخمر استفاده شد و تقریباً 10000 تن برای تقطیرهای الکلی مصرف شد و مابقی بیش از 170000 تن توسط سایر کاربران استفاده شد.

در صنعت تخمیر ملاس ارزان ترین منبع کربوهیدرات همراه با آب قند غلیظ شده است.تخمیر با مخمر در حال حاضر کاربرد اصلی ملاس و تولید بیواتانول به عنوان سوخت زیستی است. 

الکل آشامیدنی مبتنی بر ملاس عمدتا در رام ، ودکا و ویسکی هندی یافت می شود . علاوه بر این، الکل خالص برای صنعت و دارو از ملاس ساخته می شود. 

سایر محصولات تخمیر گلوتامیک اسید به عنوان پیش ساز در تولید مونوسدیم گلوتامات است.اسید سیتریک ( تولید بیوتکنیک ) و برخی محصولات دیگر.

محصول باقی مانده از تخمیر ملاس ویناس است که می تواند برای غنی سازی پروتئین در خوراک دام یا برای لقاح استفاده شود.

در صنعت داروسازی ، ملاس به عنوان یک محیط غذایی برای میکروارگانیسم ها برای تولید آنتی بیوتیک ها (مانند پنی سیلین ) و در صنعت بیوتکنولوژی برای تولید آنزیم ها (مانند آمیلازها ) استفاده می شود. 

در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان MOLASSES ( INCI ) در فهرست مواد تشکیل دهنده ذکر شده است.

ملاس خالص به عنوان یک ماده غذایی معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی سالم موجود است. 

می توان از آن به عنوان اسپری یا پخت استفاده کرد و طعمی شبیه شیرین بیان دارد. برای نوشیدن، می توانید مقداری ملاس را در آب داغ حل کنید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید.